Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності - це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, души яких гнітить думка, що вони ні на що не згідні. Успіх у навчанні -єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для перероблення труднощів, бажання вчитися.
В.О. Сухомлинський.

Практична робота № 1

Тема. Добування вуглекислого газу. Взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів.

Мета:  навчитися добувати карбон оксид у лабораторних умовах і дослідити взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів.

Обладнання та реактиви: штатив із пробірками, колба, пробка з газовідвідною трубкою, спиртівка, пробіркотримач, скіпка; шматочки мармуру або крейди, розчин хлоридної кислоти, вапняна вода.

 

ХІД РОБОТИ

1. У пробірку покладіть кілька шматочків крейди або мармуру й долийте трохи розведеної хлоридної кислоти.

Спостереження: ________________________________________________________________

Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________

 

2. Занурте у пробірку запалену скіпку.

Спостереження: ________________________________________________________________

 

3. Колбу закрийте пробкою з газовідвідною трубкою, кінець якої занурте в пробірку з вапняною водою (1-2 мл).

Спостереження: ________________________________________________________________

Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________

 

4. Продовжуйте пропускати газ у цю саму пробірку протягом 5-7 хв.

Спостереження: ________________________________________________________________

Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________

 

5. Пробірку з утвореним розчином нагрійте до кипіння.

Спостереження: ________________________________________________________________

Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________

6. Опустіть газовивідну трубку у пробірку з водою, додайте декілька крапель лакмусу.

Спостереження: ________________________________________________________________

Рівняння реакцій (у молекулярній, повній і скороченій іонній формах): ________________________________________________________________

7. Висновок.

У лабораторних умовах вуглекислий газ можна добути ________________________________________________________________

За наявності вуглекислого газу палаюча скіпка ____, оскільки ______.

 

У разі дії вуглекислого газу на вапняну воду відбувається утворення _______, а під час подальшої дії ____________________________________.

 

Під час нагрівання _____, перетворюється на __________________.

 

7. Додаткові запитання.

 

• Які карбонати, поширені в природі, вам відомі?

 

________________________________________________________________

 

• Запропонуйте способи виявлення калій карбонату в пробірці.

 

________________________________________________________________

 

Теоретичний тур

Укажіть газ, важчий за вуглекислий:

а) Сl2;          б) N2 ;        в) H2 ;       г) NO;          д) O2.

 

2. Укажіть спосіб збирання вуглекислого газу.

 

3. Укажіть пари речовин, необхідні для одержання вуглекислого газу:

а) Na2CO3 та КОН;

б) Na2CO3 та Н2SiO3;

в) С і Н2;

г) СаСО3 та ВаСl2;

д) СаСО3 та НСl.

 

4. Із запропонованих реактивів виберіть той, з допомогою якого виявляють СО2:

а) натрій хлорид;

б) арґентум нітрат;

в) плюмбум нітрат;

г) кальцій гідроксид;

д) натрій гідроксид.

 

5. Знаючи хімію та будучи технологом, я б використав СО2 для одержання:

а) маргарину;        б) добрив;            в) одеколону;              г) напоїв;             д) вапна.