Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності - це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, души яких гнітить думка, що вони ні на що не згідні. Успіх у навчанні -єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для перероблення труднощів, бажання вчитися.
В.О. Сухомлинський.

Майстер-клас  «Хімія на кухні»

Добрий день, дорогі колеги, мені приємно з вами зустрітися в епоху інноваційних технологій та освітніх програм, що змінюються мало не щороку. Те що залишається незмінним – це роль учителя. У наш час згідно нових стандартів ми повинні виховувати людину з можливостями, це означає не тільки дати учням виявити себе, а й створити умови виявити свої можливості, і навіть ті про які вони самі не здогадуються.

Цікаво, що у Відкритому університеті Великобританії щороку випускають доповідь про інноваційну педагогіку. У цьому році британські експерти виділили «десять уже відомих нововведень», які найближчим часом найбільше вплинуть на освіту у світі. Серед десяти цих нововведень у третьому пункті зазначено, цитую:

«Для того щоб зацікавити учнів їх потрібно здивувати. Найефективніший спосіб – показати як окремі фізичні та хімічні властивості проявляються у нас на кухні кожен день».

Останній і найбільш цікавий факт це  «освітній бриколаж» це використання в навчанні всього, що завгодно, крім спеціально створених для навчання інструментів, на кшталт підручників, лабораторного обладнання і т.д. 

Це і спонукало мене на проведення майстер класу, що називається «Хімія на кухні». Сьогодні ми не будемо користуватися, звичними нам, пробірками чи колбами, а візьмемо звичайні кухонні знаряддя, а реактивами слугуватимуть речовини, які зазвичай є на кухні.

А, щоб робота на нашій хімічній кухні була ефективною, ми об’єднаємося у групи, у цьому допоможуть нам кольорові фартушки. Виберіть фартушок, колір якого вам до вподоби. Займіть, будь ласка, місце за столом,  на якому знаходиться кулька такого ж кольору. Це  в лабораторії ми працюємо у халаті, а на кухні у фартушку.

Отже, людям, що обрали  жовтий колір притаманна висока самоорганізації та концентрація думки;

Ті, що надали перевагу зеленим фартушкам   товариські, готові завжди допомогти іншим

 Власники червоних фартухів  впевнені та цілеспрямовані,

Ну, а ті, хто полюбляє помаранчевий  колір заряджають оточуючих своєю енергією. Я сподіваюсь вам до вподоби  наша кольорова гама, отож такою дружньою командою приступимо до роботи.

У вас на столах знаходяться вислови відомих педагогів, революціонерів  в навчанні. Прочитайте їх  подумки. Наше сьогоднішнє завдання – в ході майстер –класу осмислити , чи мали рацію видатні люди.

1)Діти вчаться тоді, коли щось роблять. (Гордон Драйдер, педагог)

2)Коли учні досягають своєї мети, різко зростає їхня мотивація і продуктивність. (Джанет Вос, педагог)

3)Щоб вивчити щось швидко і надовго, треба побачити, почути і відчути це (Тоні Стоквел, психолог і педагог)

Свої думки ви прокоментуєте пізніше, а зараз.

Дослід № 1

Пропоную вам якнайшвидше розділити суміш солі і перцю.

На паперову серветку висипте суміш солі й перцю. А зараз розпочинаємо наукові чари. Надуту повітряну кульку потріть об шерстяну тканину і піднесіть до суміші. Що ми бачимо? Перець прилипає до кульки, а сіль залишається.

Пояснення

Коли трете кульку об шерстяну тканину, вона набуває негативного заряду. Перець притягується до нього, тому що електрони в перчинках намагаються переміститися якнайдалі від кульки, при цьому перчинки набувають частково позитивного заряду, таким чином прилипають до кульки. З сіллю цього не відбувається.

Дослід № 2

У другому експерименті я пропоную вам  відрізнити справжній мед від фальшивки. Останніми часом, для того щоб збільшити об’єм меду нечесні бджолярі почали використовувати крохмаль, або крохмальний клейстер та крейду. Ці наповнювачі добрі тим, що у медові їх не видно, вони не мають власного запаху і практично смаку, тому не псують мед. Але ми все ж таки розуміємо, що користь меду погіршується

У трьох стаканчиках, що знаходяться у вас на столах зразки меду. Дослідіть їх на наявність крохмалю та крейди.

Пояснення

Як висновок до даного досліду мені згадалася приказка: «Ми не настільки багаті, щоб купувати дешеві речі». Отож, не економно на своєму здоров’ї, а йдучи купувати мед, на всякий випадок, прихватімо баночку йоду і оцту.

 

Дослід № 3

Ми знаємо, щоб бути здоровим потрібно раціонально харчуватися, потрібно постійно поповнювати наш організм вітамінами. Це особливо актуально в зимовий час.  Нас змалку привчили, що фрукти містять багато вітамінів, особливо аскорбінової кислоти. Але ми звикли довіряти фактам і цифрам, тому я пропоную наступний експеримент, який можна провести в себе на кухні, разом з усією сім’єю . «Визначення вітаміну С у фруктах і овочах»

Пояснення

Визначити аскорбінову кислоту можна методом йодометрії. Визначення вітаміну С ґрунтується на тому , що вона швидко і кількісно окиснюється І2 до дегідроаскорбінової кислоти С6Н8О6 за рівнянням:

 

С6Н8О6 + І2 = С6Н6О6 + 2НІ

 

Як індикатор можна використати 0,5 % розчин крохмалю або надлишкова крапля І2 забарвлює розчин у синій колір колір, безіндикаторний : надлишкова крапля І2 забарвлює розчин у світложовтий колір.

Завдання І групи:

Визначити вміст вітаміну С у свіжому сокові яблука та яблучному нектарі.

Завдання ІІ групи:

Визначити вміст вітаміну С у свіжому сокові апельсина та лимона.

Завдання ІІІ групи:

Визначити вміст вітаміну С у сокові мандарина та квашеної капусти.

 Для проведення експерименту потрібно:

1.Віджати сік із запропонованих вам фруктів і овочів

2.До 2 десертних ложок (20 мл) соку додати ще 8 (80 мл) десертних ложок води. Середовище розчину, який титрується повинно бути нейтральним , або слабко лужним або слабко кислим :

а) В сильно лужному середовищі відбувається побічна реакція

    диспропорціонування І2 :

    І2 + 2ОН- = ІО- + І- + Н2О

б) В сильно кислому середовищі йдуть побічні реакції:

    4І- + О2 + 4Н+ = 2І2 + 2Н2О

3.До отриманого розчину додаємо 2-3 краплі крохмального клейстеру;

4.Додаємо по краплях 5% розчин йоду до появи стійкого синього забарвлення, яке не зникає протягом 10-15 с.

5.Рахуємо скільки крапель йоду пішло на титрування. Дані заносимо в таблицю

Найменування продукту

Кількість крапель І2, що пішло на титрування.

 

 

 

 

 

 

 

А порівнювати вміст вітаміну С можна за кількістю крапель, що витратили на титрування.

Групи проводять експеримент. Після його проведення проводиться обговорення.

 

Дослід № 4

 А тепер давайте перенесемося в художню майстерню.  Ми з вами будемо створювати не просто малюнок , а малювати технікою «ебру». Ебру — це малювання на воді , малювання рідинами. Нанесення однієї рідини на поверхню іншої створює неймовірний ефект, в результаті чого виходять неповторні візерунки.

Малювання рідинами можливе за умови, якщо рідини мають різну густину.

А зараз насолодимось роботою майстрів цього стилю. Можливо, і вас вони надихнуть на створення шедевру.

(відео)

Ми створимо свої шедеври на молоці.Цікаво, що молоко повинно бути незбираним. Після проведення досліду ми спробуємо дати відповідь на це запитання., адже саме в цьому і криється інтрига.

Потрібно

1.Наливаємо трохи молока у тарілочку.

2.Беремо барвники і крапаємо трохи фарби посередині, збоку, де вам заманеться (постарайтеся не ворушити стола, щоб рідини не змішувались).

3.Беремо ватну паличку і вмокаємо її у засіб для миття посуду.

4.Ватною паличною торкаємося в центр кожної плямки.

5. Спостерігаємо і насолоджуємось

Пояснення

Якщо уявити молекулу жиру, що є в молоці, то в неї є довгий хвіст, що називається полярним кінцем. При контакті з речовиною для миття посуду відбувається наступне: засіб для миття посудини захвачує молекули жиру за полярні кінці. Це дуже простий експеримент, але він наглядний і ґрунтується на наукових фактах.

 

А тепер прокоментуймо вислови видатних людей.

 

 

Дослід № 5

І наостанок нашого майстер-класу я хочу, щоб ви озвучили слово, зашифроване на цьому білому аркуші. А проявити нам його допоможе хімія.

Це слово – мир. Отож нехай же дубе мир у нашій державі, у думках та душах кожного з нас.  Дякую за співпрацю.

 

 

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА

«Визначення наявності вітаміну С у фруктах і овочах »

Мета дослідження: експериментально визначити в домашніх умовах наявність вітаміну С в окремих овочах, фруктах та соках, а також порівняти його вміст в досліджуваних об’єктах.

Гіпотеза: якщо вияснити, в яких продуктах міститься найбільша кількість вітаміну С, то ці продукти можна рекомендувати для регулярного споживання.

Предмет дослідження: вітамін С.

Об’єкт дослідження: овочі, фрукти та соки.

Методи дослідження: експериментальний метод (йодометрія).

Обладнання: піпетка, десертна ложка, склянки.

Реактиви: спиртовий розчин йоду (5%), крохмальний клейстер,

 

Хід роботи

Під час виконання експерименту пам’ятайте про правила техніки безпеки!

 

  1. Віджати сік із запропонованих вам фруктів і овочів;
  2. До 2 десертних ложок (20 мл) соку додати ще 8 (80 мл) десертних ложок води.
  3. До отриманого розчину додаємо 2-3 краплі крохмального клейстеру;
  4. Додаємо по краплях 5% розчин йоду до появи стійкого синього забарвлення, яке не зникає протягом 10-15 с.
  5. Рахуємо скільки крапель розчину йоду пішло на титрування. Дані заносимо в таблицю:

 

Найменування продукту

Кількість крапель І2, які витратили на титрування.

 

 

 

 

 

  1. На основі отриманих результатів робимо наступні висновки:

а) Визначення вітаміну С ґрунтується на тому , що вона швидко і кількісно окиснюється _______________

б) Як показали наші досліди, особливо багаті вітаміном С _________________

в) Досліди показали, що не достатньо вітаміну С _________________________

г) Ми вважаємо, що ___________________за допомогою звичайного йоду в домашніх умовах легко перевірити наявність вітаміну С в продуктах, які їмо.

 

Діти вчаться тоді, коли щось роблять.

 (Гордон Драйдер, педагог)

 

Коли учні досягають своєї мети, різко зростає їхня мотивація і продуктивність.

 (Джанет Вос, педагог)

 

Щоб вивчити щось швидко і надовго, треба побачити, почути і відчути це

(Тоні Стоквел, психолог і педагог)

 

 

Завдання І групи:

Визначити вміст вітаміну С у свіжому сокові яблука та яблучному нектарі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання ІІ групи:

Визначити вміст вітаміну С у свіжому сокові апельсина та лимона.

 

 

Завдання ІІІ групи:

Визначити вміст вітаміну С у сокові свіжої моркви та квашеної капусти.

 

 

Експеримент № 1 «Розділення суміші солі та перцю»

 

Порядок виконання

  1. На паперову серветку висипаємо суміш солі й перцю.

 

  1. Надуту повітряну кульку тремо об шерстяну тканину і підносимо до суміші. Перець прилипає до кульки, а сіль залишається.

 

 

 

Експеримент № 4 «Хімічна лабораторія художника»

 

Порядок виконання

 

  1. Наливаємо трохи молока у тарілочку.

 

  1. Беремо барвники і крапаємо трохи фарби посередині, збоку, де вам заманеться (постарайтеся не ворушити стола, щоб рідини не змішувались).

 

 

  1. Беремо ватну паличку і вмокаємо її у засіб для миття посуду.

 

  1. Ватною паличною торкаємося в центр кожної плямки.

 

 

  1.  Спостерігаємо і насолоджуємось

 

 

 

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА

«Визначення наявності наповнювачів у медові»

Мета дослідження: експериментально визначити в домашніх умовах наявність крейди та крохмалюу натуральному медові

Предмет дослідження: наповнювачів, що найчастіше використовуються для збільшення маси меду, а саме крейда та крохмаль.

Об’єкт дослідження: мед.

Методи дослідження: експериментальний метод.

Обладнання: піпетка, ложка.

Реактиви: спиртовий розчин йоду (5%), столовий оцет,

 

Хід роботи

Під час виконання експерименту пам’ятайте про правила техніки безпеки!

 

У трьох стаканчиках, що знаходяться у вас на столах зразки меду. Дослідіть їх на наявність крохмалю та крейди.

 

Щоб визначити наявність крейди потрібно:

1. Наберіть ложечкою трохи меду із першого стакану;

2. Долийте декілька крапель столового оцту. Що спостерігаємо?

3. Повторіть цей дослід з іншими двома  зразками.

4. Результати спостережень запишіть у таблицю

 

Щоб визначити наявність крохмалю потрібно:

1. Наберіть ложечкою трохи меду із першого стакану;

2. Долийте декілька крапель розчину йоду 5%. Що спостерігаємо?

3. Повторіть цей дослід з іншими двома  зразками.

4. Результати спостережень запишіть у таблицю

 

№ зразка

При додаванні оцту спостерігаємо

Висновок (якщо крейда наявна «+», якщо ні «-»)

При додаванні розчину І2  спостерігаємо

Висновок (якщо крохмаль наявний «+», якщо ні «-»)

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

Висновки:

В ході експерименту ми дослідним шляхом визначили, що для того , щоб збільшити масу меду до нього додають крейду або крохмаль.

Отримані результати показали, що крохмаль наявний у зразку № ___________, крейду відшукали у зразку № _________, не знайшли цих наповнювачів у зразку

№ ________ .

 

«Визначення наявності наповнювачів у медові»

 

№ зразка меду

Наповнювач, який виявили при дослідженні

1

 

2

 

3

 

 

 

 

 

 

мед

№ 1                        № 1

 

№ 2                        № 2

 

№ 3                        № 3

 

№ 1                        № 1

 

№ 2                        № 2

 

№ 3                        № 3

 

 

 

Рідина для

миття посуду

 

Рідина для

миття посуду

 

Рідина для

миття посуду

 

Рідина для

миття посуду

 

Сік

квашеної капусти

 

 

свіжий сік яблука

 

яблучний нектар

 

свіжий сік апельсина

 

свіжий сік лимона

 

свіжий сік моркви

 

сік квашеної капусти

 

вода

 

вода

 

вода

 

 

Вода

 

Вода

 

Вода