Тема уроку: Електролітична дисоціація.
Електроліти і неелектроліти.
Електролітична дисоціація кислот, лугів і солей у водних розчинах.
Мета: На основі знань про типи хімічного зв’язку, розглянути процес дисоціації речовин на йони; дати поняття про електроліти і неелектроліти. Розглянути як відбувається процес дисоціації кислот, основ, солей і яка особливість цього процесу для багатоосновних кислот. Сформувати в учнів вміння складати рівняння електролітичної дисоціації.
Розвивати вміння використовувати знання, отримані на інших уроках, зокрема на уроці фізики – про електричний струм і провідники електричного струму.
Виховувати вміння встановлювати зв’язок між одержаними знаннями і їх практичним застосуванням.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Міжпредметні зв’язки: фізика (тема: електричний струм, провідники електричного струму).
Форми і методи роботи: інформаційно – рецептивний, репродуктивний, частково – пошуковий, дослідницький методи; розповідь – пояснення, бесіда; робота в парах при виконанні лабораторної роботи (практичне здобуття знань); конкретизація, закріплення і застосування набутих знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
У вигляді бесіди:
- Які види хімічного зв’язку вам відомі?
- Пригадайте з курсу фізики, що таке електричний струм?
- Рух яких частинок зумовлює проходження електричного струму?
- Які заряджені частинки вам ще відомі?
- Які речовини (якої будови і з яким типом зв’язку) складаються з йонів?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
З власного досвіду ви знаєте, що розчини деяких речовин проводять електричний струм (наприклад кислотні і лужні автомобільні акумулятори). Чи не виникало в вас питання – чому ці речовини проводять електричний струм? Адже з курсу фізики ви знаєте, що метали є гарними провідниками струму, тому що мають вільні електрони. Завдяки їхньому руху і виникає електричний струм. А завдяки яким частинкам проходить електричний струм у розчинах деяких речовин? З цим питанням нам потрібно сьогодні розібратися.
IV. Вивчення нового матеріалу.
- Речовини, що не проводять електричний струм.
До них відносять: тверді речовини неметали, речовини з ковалентним неполярним або слабкополярним зв’язком (кисень, азот, водень, спирт, цукор та інші).
- Речовини, які проводять електричний струм.
До них належать: солі, кислоти, луги у розчинах або розплавах, метали, оксиди металів.
- Електроліти і неелектроліти.
Електроліти – речовини, які під час розчинення у воді або розплавлення розпадаються на йони і тому їх розчини або розплави проводять електричний струм.
Такі речовини мають йонний або ковалентний полярний зв’язок (наприклад в кислотах).
Неелектроліти відповідно такі сполуки, розчини або розплави яких не проводять електричного струму.
- Механізм електролітичної дисоціації.
Полярні молекули води руйнують йонну сполуку на окремі йони – катіони і аніони, які у розчині знаходяться у гідратованому вигляді (мал. 12 на стор. 19 підручника). Ці йони хаотично рухаються у розчині, але якщо в нього занурити електроди, з’єднані з джерелом струму, то рух йонів стає напрямленим.
Отже, електролітична дисоціація – це процес розпаду речовини на йони під час розчинення її у воді або під час розплавлення.
NaCl ↔ Na+ + Cl—
Положення електролітичної дисоціації:
- Електролітичній дисоціаціації піддаються речовини з йонним або ковалентним полярним зв’язком;
- Йони в розчині гідратовані;
- Сильні електроліти дисоціюють повністю, слабкі – частково;
- Дисоціація – процес оборотній;
- Електропровідність електролітів зумовлена наявністю йонів у розчині.
- Дисоціація кислот, лугів, солей.
Дисоціація кислот: HCl ↔ H+ + Cl—
Багатоосновні кислоти дисоціюють ступінчасто:
H3PO4 ↔ H+ + H2PO4— I ступінь,
H2PO4— ↔ H+ + HPO42— II ступінь,
HPO42— ↔ H+ + PO43— ІІІ ступінь.
Дисоціація лугів:
NaOH ↔ Na+ + OH—
Ba(OH)2 ↔ Ba2+ + 2OH—
Дисоціація солей:
Na3PO4 ↔ 3Na+ + PO43—
Ca(NO3)2 ↔ Ca2+ + 2NO3—
V. Закріплення нового матеріалу.
1) Нам потрібно навчитися виявляти наявність йонів Н+ і ОН— в розчині. Для цього проведемо лабораторний дослід. Але спочатку дайте відповіді на такі запитання:
- Розчини яких речовин при дисоціації дають йон Н+ ?
- Розчини яких речовин при дисоціації дають йон ОН— ?
- За допомогою яких речовин ми можемо ці речовини виявити?
Лабораторний дослід № 1. Виявлення йонів Н+ і ОН— в розчині.
Учням запропоновано дослідити розчини КОН і HCl. Вони наносять за допомогою скляної палички краплю розчину на універсальний індикаторний папірець. За зміною забарвлення індикатора роблять висновок про наявність певних йонів в розчині. Записують рівняння електролітичної дисоціації досліджених речовин.
- Виконання завдань № 66, 67 (стор. 43 підручника).
- Виконання завдань із додатку – написати рівняння електролітичної дисоціації речовин.
VІ. Домашне завдання. Опрацювати § 7,8, питання після параграфів, №72,73 (письмово).
VІІ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
Додаток
- KNO3 →
- Ca(OH)2 →
- H2SO3 →
- Na3PO4 →
- CuCl2 →
- H3PO4 →
- Al2(SO4)3 →
- KOH →
- Mg(NO3)2 →
- CaBr2 →
- HI →
- K2SO4 →
- HNO3 →
- Fe2(SO4)3 →
- Na2S →
- Ba(NO3)2 →
- ZnSO3 →
- Ba(OH)2 →
- Li2SO4 →
- AlCl3 →
- Na2CO3 →
- MgSO3 →
- ZnF2 →
- Cu(NO3)2 →
- H2S →
- LiOH →
- AgNO3 →
- FeCl2 →
- Na2SO4 →
- MgI2 →
- Al(NO3)3 →
- K2S →
- ZnBr2 →
- CuSO4 →
- Ba(OH)2 →