Урок на тему: «Реакції обміну і заміщення.
Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Використання кислот.»
Мета уроку: Розглянути ще два типи реакцій, а саме – заміщення і обміну. Узагальнити знання учнів про типи реакцій. Розглянути основні заходи безпеки під час роботи і використання кислот. Розвивати вміння складати рівняння хімічних реакцій і визначати їх тип. Виховувати обережність під час роботи з хімічними речовинами, зокрема з кислотами.
Тип уроку: поглиблення знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка знань учнів.
- 4 учнів працюють на картках. (Додаток 1).
- Опитування по властивостях кислот. (Одночасно роблю перевірку заповнення таблиці «Хімічні властивості основних класів неорганічних речовин», а саме властивості кислот). (Додаток 2).
- Логічна вправа «Знайди зайву речовину».
- Na2O, CuO, SO2;
- HCl, H2SO4, H2CO3;
- H2SO3, HNO3, H2SO4.
ІІІ. Поглиблення знань.
1. Закінчити рівняння реакцій:
Mg + HCl →
Zn + HCl →
Cu + HCl →
Учні роблять висновок про взаємодію кожного із запропонованих металів із хлоридною кислотою. Записують рівняння відповідних реакцій, а тоді перевіряють дослідами і виконують лабораторний дослід № 2. Взаємодія металів із хлоридною кислотою.
- Як відбувалась кожна з цих реакцій?
- Чому перша реакція відбувалась найінтенсивніше, а інші ні?
- Чим ці реакції схожі і яка їх особливість?
Такі реакції називаються реакціями заміщення – реакції між простою
і складною речовинами, в результаті яких атоми простої речовини заміщають атоми у складі складної речовини. В результаті такої реакції утворюються нові проста і складна речовини.
2. Написати рівняння реакцій взаємодії KOH, CuO, Na2O, AgNO3 з ортофосфатною кислотою.
- Чим схожі ці реакції, яка їх особливість?
Такі реакції називаються реакціями обміну – реакції між двома складними речовинами, в результаті яких вони обмінюються своїми складовими частинами.
- Як називається перша із запропонованих реакцій? (Реакція нейтралізації).
3. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
- Звернути увагу на правильність розчинення кислот у воді;
- Згадати з учнями і розглянути правила поводження, якщо кислоту розлито.
- Використання кислот.
Доповіді учнів, які вони підготували на тему «Використання кислот». (Завдання було задане на попередньому уроці).
IV. Домашнє завдання.
Опрацювати § 12, № 113.
V. Підсумки уроку.
Додаток 1
Картка 1
1. Що таке індикатори, які індикатори вам відомі? Який індикатор не змінює забарвлення під дією кислот?
2. Закінчити рівняння реакцій:
СаО + НNO3 →
Mg(OH)2 + HCl →
Картка 2
1. Що таке ряд активності металів? Яку інформацію з нього можна одержати?
2. Закінчити рівняння реакцій:
СаСО3 + H2SO4 →
MgO + HBr →
Картка 3
1. Які речовини називають кислотами? За якими ознаками їх класифікують?
2. . Закінчити рівняння реакцій:
NaOH + H2SO3 →
Fe2O3 + HCl →
Картка 4
1. Як класифікують кислоти за основністю і за вмістом Оксигену?
2. Закінчити рівняння реакцій:
Ba(OH)2 + H3PO4→
K2SO3 + HCl →
Додаток 2
Хімічні властивості основних класів неорганічних речовин
|
метали |
вода |
основні оксиди |
кислотні оксиди |
кислоти |
основи |
солі |
||
кислотні оксиди |
|
|
|
|
|
|
|
||
основні оксиди |
|
|
|
|
|
|
|
||
кислоти
|
|
|
|
|
|
|
|
||
основи
|
|
|
|
|
|
|
|
||
солі
|
|
|
|
|
|
|
|
||