Урок на тему
«Одержання кисню в лабораторії.
Реакції розкладу.
Поняття про каталізатор».
Мета: Розглянути способи одержання кисню в лабораторії; сформувати поняття про реакції одержання кисню, реакції розкладу; дати поняття про каталізатор.
Розвивати вміння учнів робити висновки під час спостереження тих або інших явищ.
Виховувати інтерес учнів до вивчення хімії, спостережливість учнів.
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: тест-контроль, розповідь, демонстрація, бесіда, лабораторний дослід.
Хід уроку
І Організаційний етап.
Перевірка підготовки учнів до уроку.
Оголошення теми уроку.
ІІ Перевірка домашнього завдання.
- Повідомлення про озон.
- Історія відкриття кисню. (На повідомлення відводиться 7-10 хв.)
Під час повідомлень вчитель вибірково перевіряє зошити учнів з виконанням домашнього завдання.
- Зараз перевіримо, як ви вмієте відрізняти поняття «Оксиген» і «кисень». Якщо вислів правильний ставте (+), якщо неправильний (-)
- Для дихання потрібен Оксиген. (Ні)
- До складу води входить Оксиген. (Так)
- Під час горіння речовин витрачається кисень (Так)
- Оксиген – це проста речовина (Ні)
- Оксиген є компонентом повітря (Ні)
- Кисень важчий за повітря (Ні)
- Оксиген – складова частина багатьох складних речовин (Так)
- Молекула кисню складається з трьох атомів Оксигену (Ні)
- Відносна атомна маса кисню дорівнює 16 (Ні)
- Відносна молекулярна маса кисню дорівнює 32 (Так)
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:
Кисень у лабораторії одержують і збирають, використовуючи його фізичні властивості.
Пригадайте фізичні властивості кисню і подумайте, в який спосіб можна зібрати кисень?
Заслуховуються пропозиції учнів, а тоді пропонується розглянути, як це відбувається насправді.
IV. Вивчення нового матеріалу.
- Виконання вправи, яка покладе початок до вивчення нової теми.
Учням пропонується порівняти рівняння
HgO→Hg + O2↑
KNO3→KNO2 + O2↑
KMnO4→K2MnO4 + MnO2 + O2↑
KClO3→KCl + O2↑
H2O2→H2O + O2↑
Висновки роблять учні.
Підводжу загальний висновок, що, по перше, в усіх реакціях продуктом є кисень. Отже це наведені способи одержання кисню. По друге, всі ці реакції схожі між собою тим, що з однієї речовини одержують кілька нових речовин.
Учні записують в зошит визначення реакції розкладу.
- Демонстрація одержання кисню з калій перманганату шляхом розкладання його в процесі нагрівання.
Збираємо кисень двома способами: витісненням повітря і витісненням води.
Під час демонстрації вчитель коментує свої дії, а учні стисло їх записують.
Щоб довести наявність зібраного кисню, у склянку із зібраним газом вносимо тліючу скіпку, яка загоряється у посудині із киснем.
- Лабораторний дослід одержання кисню з гідроген пероксиду.
Виконання досліду.
Налити в пробірку 1-2 мл розчину гідроген пероксиду з масовою часткою 3% і поставити в штатив для пробірок. Реакція протікає дуже повільно, але якщо в пробірку внести на кінчику шпателя кілька кристаликів Манган (IV) оксиду, то виділяється саме кисень, потрібно внести в пробірку тліючу скіпку.
Питання до учнів: Яку ж роль відіграє Манган (IV) оксид у цій реакції?
Учитель диктує, а учні записують визначення поняття «каталізатор».
V. Узагальнення й систематизація знань учнів.
1. Розставте в порядку зростання відносних молекулярних мас такі речовини: NaNO3, NgO, KClO3, KMnO4
2. Вибрати і урівняти рівняння реакції розкладу:
Fе + HCl→FeCl2 + H2↑
N2O5→NO2 + O2↑
Pb + O2→PbO
CaCO3→CaO + CO2↑
KBr + Cl2→KCl + Br2
KClO3→KCl + O2
VI Домашнє завдання.
Вивчити § 17, виконати вправи № 129-134.
VII Підсумок уроку.
Виставляння оцінок.